Thursday, March 6, 2014

Melawat Kebun getah

Sabtu lepas aku balik kampung aku kat Felda Palong 8 Gemas, Negeri Sembilan. Lebih kurang 2 minggu aku tak balik. Balik kali ni aku ajak mak dan abah tengok kebun. Last aku pergi kebun getah masa tanam anak pokok. Teringin pulak nak tengok perkembangan proses tanam semula pokok-pokok getah kat kebun tu. Abah kata lagi 2 tahun pokok-pokok getah tu dah boleh ditoreh. So pagi tu jam 7.30 pagi aku terus ke kebun. Tugas hari ni buang tunas kat pokok yang tengah mencanak naik. Tunas ni perlu dibuang untuk pastikan pokok naik dengan cantik dan tidak bercabang sehingga menggangu pokok disebelahnya.



Motor lama aku.. Motor nilah aku guna time belaja kat UiTM dulu


Pokok2 yang sedang membesar


Aku sedang membuang tunas

Ayah aku yang bertindak sebagai mandor

Mak aku tengah tunjukkan aku ulam-ulam yang tubuh liar

Lega rasanya tengok proses tanam semula pokok di kebun getah mak dan ayah aku ni berjalan lancar.

No comments:

Post a Comment