Sunday, May 18, 2014

XPDC GUNUNG ANGSI

Aku ni bukanlah seorang yang terlalu minat dengan adventurous activitiy. Tapi akan melakukan jika terlintas dalam hati aku nak buat benda tu. So, khamis lepas aku join satu ekspedisi mendaki sebuah gunung yang terletak di daerah Kuala Pilah di Negeri Sembilan iaitu Gunung Angsi. Ekspedisi ni anjuran agensi keselamatan di Kuala Pilah di bawah Jawatankuasa Kerja Keselamatan Daerah (JKKD). Matlamat utama ekspedisi ini adalah untuk tujuan pemantauan keselamatan laluan mendaki yang berisiko di sepanjang laluan mendaki di gunung tersebut. Pemantauan ini perlu kerana berdasarkan penerangan daripada Pejabat Perhutanan Kuala Pilah, setiap hari akan ada ekspedisi mendaki Gunung Angsi daripada pendaki di seluruh pelosok tanah air. Jadi mana-mana laluan berisiko ( pokok tumbang, tanah runtuh, semak samun) harus dipantau dan dibersihkan jika perlu.

Menunggu ketibaan pendaki lain
 Untuk fakta, berikut adalah informasi mengenai Gunung Angsi yang aku ambil dari Wikipedia.

Gunung Angsi yang terletak di Tanjung Ipoh yang terletak di daerah Kuala Pilah, Negeri Sembilan mempunyai ketinggian setinggi 825 meter (2,702 kaki). Ia merupakan salah satu tarikan bagi Hutan Rekreasi Ulu Bendol dan terbuka bagi pendakian. Pendakian Gunung Angsi biasanya mengambil masa selama empat jam yang melalui laluan trek sepanjang 4.5 kilometer sepanjang Sungai Batang Terachi. Dari Gunung Angsi, pendaki boleh melihat gunung-gunung berhampiran seperti Gunung Telapa Buruk, Gunung Berembun,

Pendakian kitaorang hanya mengambil masa 2 jam setengah.. Bermula pada jam 9.30 pagi dan sampai ke puncak pada jam 12.00 tengahari. Cepat kan..Mana taknya..kat belakang aku semuanya abang-abang JPAM dan BOMBA yang fit-fit belaka. So kurang la masa rehat tu. Banyak rehat kena tinggal la aku jawabnya.

Mendengar taklimat sebelum mendaki

Permulaan pendakiaan

Sebenarnya ni kali kedua aku mendaki Gunung Angsi. Last aku mendaki pada tahun 2012 dalam satu program Lead Camp kelolaan INTAN bersama JPAM. Masa tu aku ambil masa 4 jam untuk sampai ke puncak. Tapi kali ni cepat pulak..he.he.Pemandangan sepanjang laluan biasa-biasa je tapi bila sampai satu checkpoint yang dinamakan Waterfall View agak berubah berbanding pendakiaan aku yang lepas. Kat checkpoint tu aku dapat tengok perubahan bandar senawang yang sangat pesat membangun. Di Checkpoint Reservoir View pulak memang cantik, dari jauh dapat tengok empangan Sungai Trip ibarat sebuah tasik

Empangan Sg Trip, Seremban dari kejauhan

Bandar Senawang yang semakin besar

Pukul 12.00 tengahari sampai kat puncak Gunung Angsi. Lega giler..Kat puncak ni aku rehat sampai pukul 1.30 petang sementara menunggu pendaki yang belum sampai. Pendakian menurun paling mencabar sebab kitaorang tak guna laluan yang sama semasa mendaki. Laluan menurun ni banyak lalu kawasan sungai.

akhirnya sampai..

Bergambar beramai-ramai di puncak sebelum turun

Laluan menurun di Bukit Botak yang agak mencabar

Laluan menurun yang paling mencabar adalah di Bukit Botak. Nasib baik tak hujan, kalau tak, memang sukar untuk turun dengan keadaan bukit tu yang licin. Alhamdulillah, tepat jam 5 petang aku dah sampi ke bawah..Sampai je terus cari nasi dan makan sampai tak ingat dunia.Lapar beb.