Wednesday, March 5, 2014

DIY: PELAMPUNG TANGKI AIR ROSAK

Sebenarnya pelampung tangki air rumah sewa aku ni dah lama rosak. Sejak aku masuk rumah ni ( januari 2012), air memang dah overflow kat tangki tu. Masalahnya bila aku call tuan rumah suruh betulkan, acuh tak acuh je jawapan yang aku dapat. Lama menanti, aku tak tahan dah..last2 aku cakap dengan dia biar aku sendiri yang repair dan kos baiki aku tolak kat sewa rumah..Nasib dia setuju tanpa banyak soal. Lalu hujung minggu tu bermula operasi membaiki pelampung tangki air.


Nilah rupa tangki rumah aku

Keadaan dalam tangki yang berkarat

Pelampung tangki yang rosak

Karat seh..

Peralatan yang aku gunakan 

Aku start pukul 8.30 pagi..Perkara yang mula-mula sekali aku buat adalah buka skru pelampung. Ya Rabbi..ketat giler..Tapi dapat jugak la bukak guna perengkuh paip ( yang warna biru kat gambar atas ni). Selesai bukak, sesi cuci tangki pulak. Tangki air ni aku rasa tak pernah cuci la sejak rumah ni dibina. Karat semacam aku tengok. Ambil masa jugpagak la aku nak cuci ni. Guna span n dan berus je.. Akhirnya operasi DIY tangki air aku ni siap dalam pukul 11.30 pagi. So..tangki air aku dapat beroperasi seperti biasa dan air pun dah tak overflow lagi.Alhamdulillah. Kos keseluruhan adalah sebanyak RM 30. Jimat kan kalau kita buat sendiri.

No comments:

Post a Comment