Tuesday, April 8, 2014

TUKAR TIMING BELT

Semalam adalah hari untuk kereta aku. Yaa..masa untuk menukar Timing Belt sudah tiba..Usia kereta Proton Persona aku dah masuk 4 tahun 3 bulan. Ini kali kedua aku tukar timing belt. Milleage kereta aku dah nak masuk 160 ribu km. Jauh kan aku jalan. Timing belt ni ibarat rangkaian jantung kalau pada manusia. Putus timing belt ni memang bagi implikasi besar pada kerosakan enjin kereta. Aku tak nak amik risiko tu.Daripada kena beribu-ribu, baik aku spend sikit untuk ganti timing belt tu. So semalam aku hantar kereta aku ke sebuah bengkel di Bandar Seri Jempol, Negeri Sembilan. Bengkel ni biasa aku pegi..Servis diorang memang pantas. 1 jam je masa diperlukan untuk tukar set timing bel dan belting kat luar tu. Aku hantar kereta pukul 10 pagi dan selesai sejam berikutnya. So kos aku ganti timing belt dan sekali dengan plug( plug agak hitam) adalah seperti dibawah:


Set Timing Belt ( oil seal, bearing belt) = RM 276
Fan Belt = RM 85
Plug = RM 49

Kos Keseluruhan RM 410