Monday, November 15, 2010

Improving Government Delivery Systems

"ok urusan isi borang dh selesai, tapi Mak Cik kena pergi ke unit Hasil untuk urusan pembayaran ye"

"kat mana unit hasil tu nak?'

" mak cik jalan terus, naik tangga, pergi ke tingkat dua ye, lepas dah bayar datang sini balik tunjukkan resit, kami daftarkan pindahmilik tanah mak cik ye"

" kat sini tak boleh bayar ke nak..mak cik tak larat la nak naik tangga"

" tak boleh la mak cik, unit kami tak terima bayaran, mak cik kena bayar jugak kat unit hasil"


Ini adalah senario yang sering kita lihat, dengar dan berlaku di jabatan-jabatan kerajaan terutamanya Pejabat Tanah berkenaan dengan perkhidmatan yang disediakan oleh agensi kerajaan dalam berurusan dengan orang ramai/orang awam. Kelemahan yang paling ketara adalah berkenaan dengan perkhidmataan atau sistem penyampaian kerajaan /Government Delivery Systems (GDS) terhadap rakyat. Selama lebih setahun aku bekerja di jabatan kerajaan ni, perkara seumpama ini kerapkali berlaku. Selalunya orang mengaitkan jabatan kerajaan ni lembap, pemalas dan makan gaji buta je. Layanan yang diberikan juga adalah teruk, kurang berbudi bahasa dan berbagai lagilah benda yang negatif. Aku kesian tengok mak cik2 yang diusia emas terpaksa berurusan dibanyak tempat walhal urusan tersebut boleh diselesaikan disatu tempat je. Sering kali aku dijadikan sasaran mereka, " Encik Alif, mak cik penat la naik tangga tadi, tak boleh ke buat kat bawah?" hai..kadang-kadang terpaksalah aku telan sebab aku tau banyak kelemahan kat government delivery system ni.

Walaubagaimanapun, suatu masa nanti, rungutan rakyat terhadap perkhidmatan kerajaan dapat dikurangkan ataupun mungkin boleh dihapuskan..Perlaksanaan Goverment Transformation Program ( GTP)/ Program Transformasi Kerajaan menjadi pemangkin kepada masalah GDS ni. Sebagai contoh, Pejabat Tanah diseluruh Daerah Negeri Sembilan telah melaksanakan sistem e-tanah yang bertindak sebagai One Stop Centre dimana semua urusan boleh dilakukan disatu tempat ( kaunter yang sama) sahaja. Layanan terhadap pelanggan juga dititik beratkan dimana terdapat borang kaji selidik yang disediakan untuk pelanggan mengisi borang tersebut. Borang tersebut boleh menjadi kayu pengukur sejauh manakah layanan Kakitangan Kerajaan terhadap pelanggan ataupun orang awam yang berurusan dengan mereka. Cuma, sistem e-tanah ni mungkin mengambil masa sedikit la untuk berfungsi dan berkesan dengan sepenuhnya..Biasalah Istana tidak dibina dalam masa sehari kan..

Lepas ni, aku berharap tak de la mak cik2 yang merungut dan meluahkan ketidakpuashatiaan diaorang kat aku lagi ye.he.he sian kalian semua..

No comments:

Post a Comment